جِـی بیست | تولید و پخش پــوشاک  | تولیدی لبــاس،J20wear

نکات طلایی در طراحی فروشگاه (فروشندگان پوشاک بخوانند!!!)

خلاصه خبر:

طراحی فروشگاه آن‌طور که در نگاه اول بنظر می‌رسد کار ساده‌ای نیست و لازم است عناصر فراوانی دست به دست یکدیگر دهند تا یک فروشگاه طراحی زیبا و البته تأثیرگذاری داشته باشد. خرده‌فروشان بزرگ اصطلاح متداولی دارند که حقیقتاً جالب توجه است. آنها می‌گویند که در طراحی فروشگاه باید تنها دو کار انجام داد: اجرای تئاتر و ایجاد هیجان...

متن کامل خبر:


خرده‌فروشان برای موفقیت در دنیای پرتلاطم اقتصاد که گاه‌و‌بیگاه با رکودهای جدی مواجه می‌شود باید ویژگیها و رفتارهای خاصی را از خود نشان دهند. مفهوم فروشگاه بعنوان محلی که داد‌و‌ستد در آن انجام می‌گیرد پیشینه‌ای به قدمت تاریخ بشریت دارد اما در قرون و اعصار مختلف با توجه به نیاز و تقاضای بازار دستخوش تغییراتی جدی شده است.

امروزه فروشگاه تنها مکانی برای انجام یک معامله نیست بلکه وسیله‌ای است که می‌توان با بهره‌گیری درست از آن به بهترین نحو ممکن روی درک مشتری تأثیر گذاشت. در مبحث خرده‌فروشی شاید هیچ عنصری مانند فروشگاه نتواند روی درک اولیه‌ی مشتری تأثیرگذار باشد و از این‌رو طراحی فروشگاه به دغدغه‌ای جدی برای خرده‌فروشان تبدیل شده است، دغدغه‌ای که در صورت توجه به آن می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل برای افزایش فروش و بالا رفتن آگاهی از برند تبدیل شود.

طراحی فروشگاه آن‌طور که در نگاه اول بنظر می‌رسد کار ساده‌ای نیست و لازم است عناصر فراوانی دست به دست یکدیگر دهند تا یک فروشگاه طراحی زیبا و البته تأثیرگذاری داشته باشد. خرده‌فروشان بزرگ اصطلاح متداولی دارند که حقیقتاً جالب توجه است. آنها می‌گویند که در طراحی فروشگاه باید تنها دو کار انجام داد: اجرای تئاتر و ایجاد هیجان. "تئاتر و هیجان" ترکیب بسیار هوشمندانه و جالبی است. می‌دانید که در تئاتر طراحی صحنه یکی از عوامل مهم موفقیت بحساب می‌آید زیرا به تماشاچی این حس را القا کند که آنچه می‌بیند نمایی از یک زندگی واقعی است. طراحی فروشگاه نیز باید آنقدر با دقت و ظرافت انجام شود که مشتری خود را در دنیای فروشگاه غرق کند و مرز بین خود و فروشگاه را از یاد ببرد. حال اگر این حس با هیجان برای خرید بیشتر همراه شود، آنگاه می‌توان گفت طراحی فروشگاه وظیفه‌ی خود را بخوبی انجام داده است.

طراحی یک فروشگاه، همان‌گونه که ذکر شد، کار ساده‌ای نیست و نکات ریز و ظریف بسیاری وجود دارند که باید رعایت شوند تا طراحی موفقی صورت گیرد. در ادامه به ذکر برخی از این موارد می‌پردازیم و باز هم تأکید می‌کنیم که تعداد این نکات آنقدر زیاد است که نمی‌توان به ذکر تمام آنها پرداخت. آنچه می‌خوانید مهمترین نکات در طراحی فروشگاه هستند:

کف‌پوش فروشگاه: کف‌پوش فروشگاه می‌تواند مانند نقشه‌ی راه مشتری باشد. شما می‌توانید با استفاده از کف‌پوشهای مختلف با رنگهای متنوع بدون استفاده از هرگونه وسیله‌ی دیگری بخشهای مختلفی در فروشگاه خود بوجود آورید.


نورپردازی در فروشگاه: نور مناسب از عواملی است که می‌تواند روی تصمیم‌ مشتریان برای خرید تأثیر بسزایی داشته باشد. نورپردازی مناسب در یک فروشگاه به سه عامل بستگی دارد: عملکرد، بهره‌وری، و راحتی. نور در عین حال که وظیفه‌ی خود را در ترغیب مشتری برای خرید انجام می‌دهد باید تا جای ممکن هزینه‌ی انرژی مصرفی را نیز پایین بیاورد و همچنین محیطی دوستانه و دلچسب برای خرید ایجاد کند.


فاصله تا درب فروشگاه: خرده‌فروشان معمولاً کالاهایی را که دارای بیشترین تقاضا از سوی مشتریان هستند در دورترین فاصله‌ی ممکن نسبت به درب فروشگاه قرار می‌دهند تا مشتریان مجبور باشند برای رسیدن به کالای موردنظر خود فاصله‌ی درب فروشگاه تا آن کالا را بپیمایند و در طول مسیر کالاهای دیگر را نیز ببینند و حس خریدشان تحریک شود.


چیدمان قفسه‌ها: برای اینکه مشتریان کالاهای خاصی را بیشتر ببینند و کالاهای دیگر کمتر در معرض دید آنها باشد، بهترین روش استفاده‌ی درست از قفسه‌ها است. خرده‌فروشان معمولاً کالاهایی را که بیشترین سود را برای آنها دارند در قفسه‌های بالایی و موازی با سطح نگاه مشتری قرار می‌دهند و کالاهایی را که سودآوری کمتری برای آنها دارند، در قفسه‌های پایین می‌چینند.


موقعیت مکانی فروشگاه: وقتی می‌خواهید فروشگاهی را احداث کنید، حتماً به موقعیت مکانی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. این سؤالات را مدنظر داشته باشید: آیا فروشگاه مقابل مرکز خرید است؟ آیا فروشگاه بَرِ خیابان است؟ آیا ترافیک اطراف مغازه‌ی شما روان است؟ آیا تعداد عابران پیاده (پاخور) که از مقابل فروشگاه می‌گذرند زیاد است؟ آیا ماشینهای زیادی در مقابل فروشگاه شما پارک می‌کنند و باعث می‌شوند فروشگاه شما بخوبی دیده نشود؟ این سؤالات مواردی اساسی هستند که بدون درنظر گرفتن آنها احداث یک فروشگاه ریسک بسیار بالایی خواهد داشت.


ارتباط حجم محصولات با سودآوری آنها: همواره بدنبال محصولاتی باشید که حجم کم و سودآوری بالایی داشته باشند. این مورد برای فروشگاههایی که محصولات حجیم می‌فروشند (مثلاً فروشگاههای لوازم خانگی) اهمیت فراوانی دارد. اگر محصولی 5% از فضای فروشگاه شما را اشغال می‌کند اما 10% از درآمد شما را بوجود می‌آورد، باید تعداد بیشتری از این محصول در فروشگاه خود داشته باشید اما اگر محصولی 10% از حجم فروشگاه را به خود اختصاص می‌دهد اما تنها 2% از درآمد شما را تشکیل می‌دهد، لازم نیست فضای فروشگاه خود را با آن هدر دهید.


ویترین: ویترین فروشگاه بخشی بسیار مهمی از آن است. ممکن است فکر کنید که اولین نقطه‌ی اتصال فروشگاه شما با مشتری، فروشنده است اما اگر خوب فکر کنید می‌بینید که پیش از آن، نقطه‌ی اتصال دیگری نیز وجود دارد و آن ویترین است. چیدمان درست ویترین، به کار بردن رنگها در جای مناسب و تعداد محصولاتی که در ویترین چیده می‌شوند بسیار مهم می‌باشد و البته برای صنایع مختلف متفاوت است.


نام فروشگاه: لازم است نامی که برای فروشگاه خود انتخاب می‌کنید تا حد امکان بیشترین ارتباط را با حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید داشته باشد. البته این به این معنی نیست که نام فروشگاه باید همه چیز را شامل شود. پس سعی کنید که ابتدا نام مرتبطی با حوزه‌ی فعالیت خود انتخاب کنید اما از شلوغ و طولانی کردن آن نیز بپرهیزید.

فروشگاه دارای راز و رمزهای بسیاری است که آگاهی از هر یک از آنها می‌تواند به طراحی بهتر آن و در نتیجه افزایش فروش کمک شایانی کند.

آمار مربوط به این مطلب:

تعداد بازدید:2401

نظرات

     
توسط مرضیه گاراژیان دوشنبه، 13 بهمن، 1393
از مقالات و راهنمایی های مفیدتون بسیار ممنون.
جا داره به پرسنل محترم این تولیدی و فروشگاه بخاطر ابتکار و زحماتشون تبریک بگم .
جمله ی با افتخار ایران که در معرفی محصول بکار میبرید فوق العاده هست
با ارزوی موفقیت های روز افزون برای شما که ایرانی هستید و ایرانی میاندیشد....
امتیاز کاربر:
[5 از 5 امتیاز]
     
بازگشت
کپی‌رایت © 2024 تولید و پخش پوشاک جـی بیست
راه اندازی شده توسط فروشگاه ساز ویرچو