این روزها تعداد مزون ها در سراسر کشور رو به افزایش است و به دلیل درآمد مناسب این فعالیت، روز به روز به تعداد آن ها افزوده می شود. مزون در ایران، به معنی فروش محصولاتی که مد روز هستند، به شکلی متفاوت و خارج از محدوده فروشگاه است. این فعالیت به جهت این که در سازمان ها و نهادها دارای تعریف معینی نیست، سیر قانونمند آن، سردرگمی هایی را برای اشخاص به همراه دارد. ولی به هر حال هر فعالیت اقتصادی دارای شاخص هایی است که مزون داری از آن مستثنی نیست.
در این مطلب، کلیات و آموزش هایی درباره این فعالیت اقتصادی و راه اندازی آن که با حوزه مد و لباس در ارتباط است، آماده کرده ایم.
مجوز مزون
بسیاری از مزون هایی که در سطح کشور مشغول به کار هستند، فاقد مجوزهای لازم هستند. همانطور که ذکر شد به دلیل نداشتن تعریف خاصی در سازمان ها، گرفتن جواز برای این فعالیت کمی پیچیده است و تنها قانون واضح در این مورد به این شرح است: «مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محیط مسکونی صورت گرفته و عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در منزل مسکونی ممنوع است». البته گمان نمی رود که فروش خانگی در محدوده دوستان و آشنایان مشکلی ایجاد کند و اگر فعالیت شما در همین محدوده است، جواز خاصی برای آن لازم نیست.
اما اگر می خواهید دامنه فعالیت خود را گسترده تر کنید و آن را به صورت اصولی و قانونمند پیش ببرید، می توانید از چند طریق اقدام کنید تا با مشکل مواجه نشوید:
۱- از اماکن تجاری برای عرضه محصولات خود استفاده کنید.
۲- مکان هایی برای اجاره وجود دارد که دارای جواز مربوطه هستند و کار را برای شما آسان تر می کنند.
۳- مراجعه به صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لباس و درخواست جواز.
۴- دریافت مجوز خانه های مد از طریق بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی.
شرایط و ضوابط صدور مجوز خانه های مد
- برای ثبت درخواست اشخاص حقیقی: تصویر پرسنلی، صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافیت.
- برای ثبت درخواست اشخاص حقوقی: تصویر پرسنلی، صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافیت مدیر عامل. همچنین تصویر روزنامه رسمی تأسیس و آخرین تغییرات و اساسنامه یا شرکت نامه.
مزون ها به چند طریق جذب مشتری می کنند؛ برخی با روابط زیاد و مشتری های خاص و برخی دیگر از طریق تبلیغات. این امر به نوع کالایی که قصد فروش آن را دارید، بستگی دارد. مزون های معروف معمولا از راه های تبلیغاتی خاصی همچون تبلیغات اینترنتی یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده می کنند. برخی دیگر به تبلیغات محلی مانند تراکت، پنل های اس ام اس و کاتالوگ روی آورده و تعدادی دیگر به مشتریان دایمی خود بسنده می کنند. انتخاب شیوه تبلیغاتی به گستردگی کار بستگی دارد.
کلیدها و رازهای موفقیت مزون داری
در این کسب و کار، نکات و رموزی نهفته که بهتر است قبل از راه اندازی یا در حین فعالیت، آن ها را مورد بررسی قرار دهید. برای پیشرفت در این فعالیت باید موارد بسیاری را مدنظر قرار داد. ما از زبان برخی از صاحب نظران، به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.
- مزون به دلیل اینکه به نسبت فروشگاه های عادی کمتر در معرض دید است و مشتری گذری ندارد، باید برای تبلیغات آن هزینه بیشتری صرف شود. مسلما برای پیشرفت و موفقیت در این کسب و کار به یک روند تبلیغاتی خاص تر نیاز است.
- مشتری های این نوع فروش پوشاک، خواهان کالاهایی متمایز از کالاهای فروشگاه های عادی سطح شهر هستند. اگر تمایز آشکاری میان کالاهای شما و فروشگاه شهری وجود نداشته نباشد، مخاطب دلیلی برای مراجعه به مزون نخواهد داشت. این تمایز می تواند در قیمت، به روز بودن، مدل های خاص و یا هر چیز دیگری خود را نشان دهد.
- زمانی این نوع فروش برای مخاطب جذاب می شود که زمان بندی خاص و غیردائمی داشته باشد. مزون هایی که برای ارایه محصولات خود دارای محدودیت زمانی هستند، بازدهی بیشتری نیز دارند.
- ابتکار و خلاقیت در این کسب و کار، تاثیر فوق العاده ای بر رونق و موفقیت خواهد داشت. (به غیر از تمایز محصول)
- مهمترین و بهترین نوع تبلیغات برای این کسب و کار، تبلیغات و بازاریابی نفر به نفر است که پایدارترین و کارآمدترین نوع تبلیغ برای مزون به شمار می آید.
با مواردی که بیان شد، (کیفیت، قیمت، تمایز و ابتکار ) می توان نام کسب و کار خود را بر سر زبان ها انداخت.
کالای مزون
غالبا مزون ها محصولات وارداتی را می فروشند. تعداد مزون هایی که روی تولیدات خود یا محصولات داخلی متمرکز هستند، کمتر است که این خود جای بحث بسیار دارد. مزون داران به دو دلیل، تمرکز فروش خود را روی محصولات وارداتی گذاشته اند: یکی مشتریانی که خواهان کالاهای خارجی هستند و دیگری این که فکر می کنند محصولات خارجی از لحاظ کیفیت یا قیمت مناسب تر هستند. البته دلیل دوم اشتباه است که با کمی تحقیق درباره کالاهای داخلی می توان به دلیل این اشتباه پی برد.
مزون هایی وجود دارند که مبنای کار خود را بر تولید و فروش کالای تولیدی خود قرار داده اند. این نوع مزون ها از هر لحاظ نسبت به سایرین دارای برتری بیشتری هستند: در این روش می توان گزینه سفارش را اضافه کرد که یک روش کسب درآمد فوق العاده است و بر میزان فروش می افزاید. همچنین از لحاظ قیمت کالا به صرفه تر است و دست مزون دار در حیطه کیفیت و ظاهر کالا به مراتب بیشتر از سایرین باز خواهد بود. پس اگر به فکر شروع این فعالیت یا در ابتدای آن هستید، در صورت امکان، این روش را در اولویت قرار دهید.
به تازگی، مزون های آنلاین شروع به فعالیت کرده اند که اگر مشکلاتی همچون تحویل کالا یا ایجاد اعتماد را در نظر نگیریم، به طور کلی روشی به صرفه و کم دردسر به نظر می رسد و احتیاج به مجوز خاصی ندارد. البته این روش دردسرهای خاص خود را دارد که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.
مزون هایی مثل لباس عروس و لباس مجلسی بانوان از مزون های رایج و موفق در ایران هستند. البته توجه داشته باشید که ایده پردازی و خلاقیت، می تواند موفقیت کسب و کار شما را چند برابر کند؛ به عنوان مثال ایجاد مزون لباس زوج و خانواده از پیشنهادهای ما در این حوزه است.
چند نکته برای کسانی که قصد راه اندازی مزون دارند
- کالایی که به فروش می رسانید باید متناسب با نوع سلیقه مشتریان شما باشد.
- اگر به دنبال پیشرفت هستید، از اینترنت و شبکه های اجتماعی در کار خود استفاده کنید.
- کالای لوکس با کالاهایی که گران فروخته می شود، تفاوت دارند؛ این دو را با یکدیگر اشتباه نگیرید.